Kredyt stanowi doskonały sposób na sfinansowanie bieżących zobowiązań przedsiębiorstwa, a także na realizację celów inwestycyjnych. O ile długo działające na rynku, dobrze prosperujące przedsiębiorstwa zwykle nie mają problemu z jego zaciągnięciem, o tyle kłopot może pojawić się w przypadku nowo powstałych firm. Jak wziąć kredyt na firmę? Jakie warunki trzeba spełnić?
Niezbędna dokumentacja
Zastanawiając się, jak uzyskać kredyt na firmę, warto przyjrzeć się kwestii dokumentacji, jaką będzie trzeba przedstawić w banku. Konieczne jest bowiem skompletowanie wszelkich dokumentów, na podstawie których zostanie oceniona zdolność kredytowa firmy. Warunki uzyskania kredytu na firmę są bardzo podobne we wszystkich bankach. Przedsiębiorca musi przygotować sprawozdanie finansowe za rok ubiegły oraz zarys sprawozdania za rok obecny, jeśli te nie zostało jeszcze przygotowane. Co więcej, konieczne będzie uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu z zapłatą składek ZUS oraz podatków. Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Urząd Skarbowy wydadzą owe zaświadczenia, jeśli zobowiązany ureguluje wszelkie braki wraz z ustawowymi odsetkami. Kolejny, ważnym dokumentem, jest biznesplan. Przedstawia się go zazwyczaj w momencie, gdy pieniądze pochodzące z kredytu mają posłużyć sfinansowaniu jakiejś większej inwestycji.
Biznesplan musi uwzględniać koszty, prognozowane przychody i ewentualne zagrożenia, przez które inwestycja może nie zostać zrealizowana bądź nie będzie ona przynosić oczekiwanych korzyści finansowych. Powyższa dokumentacja dotycząca tego, jak dostać kredyt na firmę, dotyczy głównie przedsiębiorstw, które działają na rynku od pewnego czasu. Innego rodzaju dokumenty przedstawiają natomiast przedsiębiorcy, którzy dopiero co rozpoczęli działalność. Warto mieć na uwadze, że w ich przypadku uzyskanie kredytu będzie nieco bardziej problematyczne, bowiem nie dysponują oni dokumentacją, która potwierdzałaby ich zdolność kredytową. Zazwyczaj mogą więc liczyć na kredyt w niższe kwocie, który udzielony zostanie na podstawie biznesplanu.
Zdolność kredytowa właścicieli firmy
Banki oceniają nie tylko zdolność kredytową samej firmy, ale również jej właścicieli. Co prawda, nie zawsze odpowiadają oni majątkiem za zobowiązania spółki, jednak bank może zażądać, aby zostali oni poręczycielami. Wtedy też, jeśli firma staje się niewypłacalna, to właściciele przejmują na siebie obowiązek spłaty kredytu na warunkach zapisanych w umowie. Do oceny ich zdolności kredytowej potrzebny będzie PIT z obecnego roku, a także z roku ubiegłego. Bank sprawdzi również we własnym zakresie ich historię kredytową, a więc to, czy nie figurują oni w bazach dłużników. Konieczne może okazać się również zaświadczenie o zarobkach, jeśli właściciele firmy dodatkowo pracują na etacie. Czasami banki żądają również przedstawienia wyciągów z konta właścicieli firm, które potwierdzają miesięczne wpływy.
Kredyt bez zaświadczeń – czy to możliwe?
Produktem finansowym, który wzbudza zainteresowanie przedsiębiorców, jest kredyt dla firm bez zaświadczeń. Warto jednak mieć na uwadze, że niemożliwe jest uzyskanie kredytu bankowego bez przedstawiania wyżej wymienionej dokumentacji. W takim przypadku chodzi więc nie o kredyt, a o pożyczkę dla firm, której udzielają firmy pożyczkowe. Warunki jej uzyskania rzeczywiście są preferencyjne, bowiem firmy nie wymagają przedstawiania dodatkowej dokumentacji, bowiem nie oceniają one zdolności kredytowej klienta, w tym przypadku przedsiębiorstwa. Nie wymagają również poręczenia pożyczki. Choć ich oferta wydaje się być atrakcyjna, to jednak warto mieć na uwadze, że w rzeczywistości pożyczka dla firm opiewa na niskie kwoty, a co więcej, jest wysoko oprocentowana. Może więc stanowić swoiste koło ratunkowe w przypadku, gdy przedsiębiorca ma problem z utrzymaniem bieżącej płynności finansowej, zatem nie posiada środków na przykład na spłatę bieżących zobowiązań. Z drugiej jednak strony środki uzyskane z pożyczki nie posłużą do celów inwestycyjnych, a dodatkowo będzie trzeba je zwrócić w stosunkowo krótkim czasie.